001labdajatek 002labdajatek 8osztweb

 

Mozgásos szakkörök:

A hagyományos sportágak és sportjátékok felnőttek számára vannak kitalálva, általában egy felnőtt ember fizikai és mentális igényeit elégítik ki. A  hagyományos edzéseken általában a sportág szempontjai vannak előtérben, a gyerekek életkori sajátosságai kevésbé számítanak, túl hamar pontos specializált mozgásformákat követelnek meg a gyerekektől,  időben és fizikailag is túl nagy terhelést rónak rájuk. Ezzel szemben alsó tagozatban még nagyon fontos, hogy a gyerekek minél több mozgásformát kipróbáljanak, nekik való játékokon keresztül, a játék öröméért mozogjanak, kerülve  a túlzott terhelést.Sajnos a magyar sportéletben nagyon kevés a szabadidős sportolási lehetőség, az edzők is azokkal foglalkoznak szívesebben, akik versenyezni szeretnének, bírják a terhelést, dicsőséget hoznak  a csapatnak, és ezt nem mindig  a legfinomabb módszerekkel érik el.

A Waldorf-iskolák kérni szokták a szülőket, hogy alsó tagozatban lehetőleg ne vigyék sportolni a gyerekeket a fent említett szempontok miatt, igen ám, de sok gyereknek nagy a mozgásigénye és amúgy is az iskolában kénytelen tölteni a délutánját. Ezért kerestünk olyan sportokat, amelyek szellemisége megegyezik a Waldorf-pedagógiával, és a foglalkozások tematikáját és módszereit is úgy alakítottuk ki, hogy az maximálisan igazodjon a gyerekek természetes fejlődéséhez.

A tavalyi év óta három  mozgásos szakkör is működik iskolánkban délutánonként: tájfutó, ugróköteles, és korfball.

A tájfutásban a gyerekek alapvető mozgásformája, a futás, ötvöződik egy szellemi kihívással, mindez a természetben. A Gyermekváros parkja ideális területe  a futásnak és a tájékozódás gyakorlásának is. A gyerek negyedik osztályos kortól mozog már olyan biztosan  a térben, hogy könnyen meg tudja tanulni  a térképen való tájékozódást is. Fokozatosan, játékos feladatokon keresztül ismerkednek meg a gyerekek a térképpel, a speciális jelekkel, egy iskolánkba járó testvérpár nagypapájának, nagy tapasztalatokkal bíró tájfutó edző, Szecsődy Ákos vezetésével. Sok kisebb gyerek is csatlakozott a foglalkozásokhoz, mert vonzotta őket a sokféle érdekes játék, a tájékozódásba majd szép lassan ők is beletanulnak. Ákos bácsi mindig olyan feladatokat talál ki, hogy mindegyik korosztálynak legyen sikerélménye, a nagyobbak tudják segíteni a kisebbeket,  a teljesítmény kényszere nélkül  mindenki a saját ütemében tudjon tanulni.

Az ugrókötelezés kiválóan fejleszti a kéz-láb koordinációt,  a ritmusérzéket, maga az ugrálás is természetes mozgásformája a gyerekeknek, ami segíti őket otthonosan érezni magukat  a testükben és a fizikai világban. Számtalan formája van az ugrókötelezésnek, a nagykötélen való átbújástól kezdve a sok köteles bonyolult formációkig. Lehet egyénileg, párosan, csoportosan, különböző méretű kötelekkel, lépésvariációkkal, különböző hajtási módokkal. Már a legkisebbek könnyedén találnak ki  a tanult elemekből rövid koreográfiákat, így sosem válik unalmassá  a gyakorlás. A páros és csoportos ugrálások kulcsa az egymásra figyelés és egymás segítése, sikert akkor lehet elérni, ha hajtó és ugráló együtt tud működni, egymás hibáit alkalmazkodással ki tudják javítani. Az ugrókötelezés kiváló akaratedzés is, mivel a bonyolultabb formákat bizony sokat kell gyakorolni, de a siker öröme megerősíti  a gyerekeket abban, hogy kitartássalképesek legyőzni  a nehézségeket.

A korfball egy különleges labdajáték, amiben a világon egyedül fiúk és lányok együtt vesznek részt. Több mint 100 évvel ezelőtt fejlesztette ki ezt a játékot egy holland testnevelő tanár, azzal  a szándékkal, hogy fiúk és lányok, különböző testi adottságú gyerekek egyenlő feltételekkel tudjanak játszani. Ebben a játékban a legfontosabb az együttműködés, az egyenlőség,  ataktika. A korfball egy valódi csapatjáték, nincs labdavezetés, így akármilyen ügyes egy játékos, egyedül nem boldogul. A  nemek, és  a testi adottságok egyenlőtlenségének kompenzálását a védekezés szabályai biztosítják. Tiltott a direkt fizikai kontaktus,  a labdát csak a levegőben lehet elvenni,  így a félénkebb gyerekek is jól érezhetik magukat, mert nincs benne durvaság. A taktikussághangsúlyozása  az állvány elhelyezéséből adódik, mivel az alapvonaltól beljebb található ezért körbejárható, így bármilyen irányból rá lehet dobni a labdát, sokkal több gólszerzési lehetőség van, mint azoknál  a sportoknál, ahol az alapvonalon túl van a gólterület. A korfball szellemiségéhez hozzátartozik, hogy elsődleges cél az élvezetes játék nem pedig a teljesítmény hajszolása. Magyarországon egyre népszerűbb a korfball, egyre több testnevelő ismeri fel értékeit, már öt Waldorf-iskolában űzik ezt a sportot, idén ősszel még kettőben elindul.

Iskolánkban 3.osztálytól van lehetőség részt venni  a szakkörökön, szabadidősport jelleggel. 3. 4. osztályosokkal a lehető legegyszerűbb szabályokkal korfballozunk, legfontosabb, hogy a gyerekek barátságba kerüljenek a labdával, ennek érdekében sok labdaügyességi játékot játszunk. A nagyobbaknál, 5. osztálytól, már tudatosabban tanuljuk a dobásfajtákat, a taktikai elemeket, és barátságos mérkőzéseket is játszunk a környék iskoláival. Nyáron lehetőség van kedvezményes belföldi és hollandiai edzőtáborozásra is.

 

Játék szakkör:

A 2013-14-es tanévtől még két szakkörrel bővült a paletta. Rácz Ágnes osztálytanító egy játékszakkört indított el, Ági így ír erről:

„Pihenő évemben lehetőségem nyílt arra, hogy sok társas- logikai és készségfejlesztő játékot kipróbáljak. Tovább erősödött bennem az élmény, hogy játszani jó. Osztálytanítóként számtalan lehetőségem nyílt a gyerekekkel való közös játékra, de még így is bőven akadtam kihasználatlan területekre.

            Szeretném a játék örömét átadni a gyerekeknek, és egy olyan szakkört létrehozni, ahol kötetlenül, felszabadultan kipróbálhatnak mindenféle játékot, fejtörőt, feladványt a résztvevők. Miközben játszunk, észrevétlenül bontakoznak ki képességeink.

            Néhány példa, hogy milyen területekre hathat egy-egy játék:

        Logika, taktikai készség, számolási készség, együttműködés, verbális képesség, kreativitás, formafelismerés, frusztráció tűrés, memória, koncentráció, térlátás és még sorolhatnám. 

Az alsó tagozatos csoport indult be, onnan van minden alkalommal 10-12 résztvevő. A foglalkozás elején találóskérdésekkel melegítünk be, aztán valamilyen rajzos és logikai rejtvényt oldunk meg. Ezután kezdődik a társasozás. Egyelőre szabadon választanak a gyerekek játékot és a csoportok spontán alakulnak. A későbbiekben szeretnék egy-egy logikai játékból kis "bajnokságokat" is szervezni. vannak saját játékaink: DIXIT, DUBBLE, MAKE EN' BREAKE, és folyamatosan bővítjük a készletet.”



 

001matheika szakkor 002matheika szakkor 003matheika-szakkor1
Rajzszakkör:

Matheika Gábor kézművestanár rajzszakkört tart, ahol lehetőség van mindenféle grafikai és festési technikák kipróbálására. A célkülönféle eszközökkel, anyagokkal való megismerkedés,  és az ezen keresztül való fejlődés, melyet néhány alapszabály, vagy inkább tanács egészít ki. Minden órán van konkrét feladat, melyet a gyerekek szabadon értelmeznek, és saját igényükre szabnak. Fontos szempont a változatosság, és a játékos megközelítés.

 

 

 

 

 

           


Tartozz közénk!

Jelentkezz hozzánk!

titkarsag@fotiwaldorf.hu 
címre.

Jelentkezési lapok letöltése: 
Óvoda

Iskola

Első osztály

Felsőbb osztályok


Gimnázium

Kérünk, támogasd személyi jövedelemadód 1%-ával intézményünket!

Fóti Szabad Waldorf Egyesület

Adószám: 18082250-1-13

 http://www.fotiwaldorf.hu/index.php/hu/1-szazalek

Bankszámlaszám:

10402197-50526775-90801005

Távolmaradási igazolás

Letöltése: Igazolás

Bejelentkezés

 

Szeretettel várunk jelentkező gyerekeket mind az óvodába, az iskolába és a gimnáziumba is.

Jelentkezési ügyintézés személyesen a titkárságon lehetséges, vagy pedig a jelentkezési lap kitöltésével és elküldésével:

titkarsag kukac fotiwaldorf pont hu címre.

 

Jelentkezési lapok letöltése: Óvoda 1. osztály2-8. osztálygimnázium

Tetejére