Írás az első osztályban

A kisgyermekek keze még nem alkalmas ceruzafogásra. Ezért mi méhviaszkrétával rajzolunk, ami téglaalakú. Rúd alakú az a kréta, amivel írunk.

A hat-hét éves kisgyerek alapvetően utánzás alapján tanul. Szinte azonosul a tanárral, amikor az mesél neki valamit, vagy tanít. Nem kell azt mondani egy gyereknek, hogy álljon szépen, vagy mondjon el egy verset. Ha az osztálytanító szépen megáll vagy mondani kezd egy verset, a gyerekek önkéntelenül követik.

Erre a beleélő képességre épít az írástanítás is. Első osztályban a nyomtatott nagybetűket tanuljuk meg írni, olvasni. Minden hangzónak önálló sajátos minősége van. Hangulatukban, hangképzési módjukban, alakjukban egyedi sajátosságot hordoznak. Ezt kell a tanárnak megtalálnia, ötvöznie.

A tanító mesét talál ki a gyerekek számára, melyben izgalmas történések vannak, érdekes szereplőkkel. Folyik a mese, és egyszer csak egy fontos jelenet megelevenedik. Lerajzoljuk és az egyik szereplő tárgy vagy növény alakjából előtűnik a betű sajátos hangulatával. Egy vers is születik, mely ezt a minőséget hordozza. Ez a betűvers.

Például a K hang kemény, torokban képzett. Nem lehet például kenyér. Lett katona:

„Keménykezű katona,

A virágot megóvja,

Keményen küzd karjával,

Kettéshasít kardjával.”

P – ajakkal képzett pattanó hang: pipa

„pörög a pipa reggeltől estig

Púpos banya a padkán fekszik

Pattog a parázs, pereg a perc,

Pihenő pipa nagy kincset rejt.”

L – lágy hang:

„lepke libben lenge szárnyon,

Lágyan lebben hét határon,

Lassan lankad ereje,

Leszáll Jancsi kezére.”

Lerajzoljuk a teljes képet, aztán csak a betű figuráját és végül a betűt. A magánhangzók érzéseket tükröznek. Itt az érzésről beszélünk, arról szól a vers is:

Á – „Ámulat és áhítat

Árad Jancsi szívében,

Angyalok és tündérek

Égi fényben tündökölnek.”

Ö – „Örömkönnyek hullanak

Ősz öregek zokognak,

Örökké várt pillanat,

Ölelik a lányokat.”

Így tanuljuk a hangokat és betűket. Írunk szavakat, mondatokat, először még tudattalanul. Később egyre többen el tudják olvasni. Önerőből, az élettani kíváncsiságtól hajtva, önállóan tanulnak meg olvasni. Hisz itt az ideje. Csak írunk, mégis az első osztály végére a gyerekek 80%-a olvas. Sokan maguktól tanulják meg a kis nyomtatott betűket és azok olvasását. Hisz ott szunnyad az erő, amit, ha ügyesek vagyunk és elég tápláló talajt nyújtunk, csak segítenünk kell kibontakozni.

Számolás az első osztályban

A számolás is ritmikus mozgáson alapul. Sok a mese, a képben megelevenedő történet, amit a  gyerekek könnyedén el tudnak képzelni.

Először a római számokat tanuljuk meg, hisz látható ebben a formában a számosság. A számok minőségéről is beszélünk, hiszen a világban a számoknak szinte mágikus jelentésük van: egy Nap, egy Hold van az égen, a szivárvány hétszínű, a póknak nyolc a lába, bogaraknak hat, az embernek két keze, két lába, két szeme, két füle van...

Megtanuljuk az arab számokat. Előlép „Megmanó”, „Bólmanó”, „Szorzómanó”, „Osztómanó” és sajátos módon élnek. Megmanó mindig talál még egyet, meg kettőt. Bólmanónak lyukas a zsákja és mindig kiesik a zsákból ez-az. Szorzómanónak varázs-zsákja van, mindig kétszer annyi lesz benn, vagy háromszor annyi. Osztómanónak sok polca van, ahová mindig elosztja, amit talál.

Előbújnak a meséből a műveletek, már magyarázni sem kell minőségüket. A jelek a manók zsákjain vannak. Mire a műveletek lejegyzéséhez eljutunk, minden világos, magától értetődő. Négy alapművelettel  foglalkozunk elsőben, a húszas számkörben. Sorozatokat akár ezerig is írunk. Így ötvöződik a matematikában a mese, a képalkotás és a ritmus.

Festés az első osztályban.

A művészi alkotás igénye minden életkor sajátja. Ahhoz, hogy az sikeres legyen, fontos megtanulni a technikát, fortélyokat. Elsőben ezekkel ismerkedünk. A színeket egymás mellé festjük és megnézzük, milyenek is együtt. Milyen a kék, a sárga, a piros. Akvarell-festékkel dolgozunk, hat színnel: aranysárga, citromsárga, kárminpiros, cinóber, ultramarinkék, poroszkék. Jó minőségű 20-as lapos ecsetet használunk.

Furulyázás az első osztályban

A furulyánk pentaton furulya. Ez a harmóniákkal teljes hangzás ad kellő biztonságot a világot szépnek látó kisgyermekeknek. Együtt furulyázunk egyszerű dallamokat. Mindent együtt csinálunk, a közösség védelmében. A tanító mindig együtt dolgozik a gyerekekkel, őt utánozzák.

Kézimunka az első osztályban

A kötéssel ismerkedünk. Magunk csiszoljuk fa kötőtűnket, megérezve az asztalosmunka fontosságát és nehézségét, a fa tulajdonságait. Mese vezeti be a kötés műveletét, melyben a szükséges mozdulat szerepel. Eljátsszuk és már a tűvel is megy. Nem sokat kell magyarázni. Ritmikus mozgásával fegyelmezettségre nevel, megmutatja az emberi munka hasznosságát, fontosságát.

Idegen nyelvek az első osztályban

Az angol és német nyelv alapjaival mozgáson és verseken keresztül ismerkednek a gyerekek. Nem hangzik el magyar szó, sem magyarázat. A sok-sok ismétlésen keresztül világosodik meg a szavak értelme. Minden tanításunkat a példakövetés, a ritmikus működés, a képszerűség, a mese, a mozgás, az együttműködés biztonsága hatja át.

Így van első osztályban középpontban a gyermek fejlődése és a gyermek maga.

Napközi

A tanítás után ittmaradó alsós gyerekekkel – külön térítés ellenében – napközis nevelő foglalkozik. Az idő nagy részét a szabadban töltjük és az évszaknak megfelelő mozgásos játékokat játszunk. Bent a lecke-íráson kívül pihenésre, kézműves tevékenyésgre (pl. gyöngyfűzés, papírhajtogatás) és játékra is van lehetőség. Sok játékot a gyerekekkel közösen készítünk el.

Iskolabusz

Vác-Sződliget-Göd-Dunakeszi-Fót útvonalon hozza és viszi a gyerekeket.

Tartozz közénk!

Jelentkezz hozzánk!

titkarsag@fotiwaldorf.hu 
címre.

Jelentkezési lapok letöltése: 
Óvoda

Iskola

Első osztály

Felsőbb osztályok


Gimnázium

Kérünk, támogasd személyi jövedelemadód 1%-ával intézményünket!

Fóti Szabad Waldorf Egyesület

Adószám: 18082250-1-13

 http://www.fotiwaldorf.hu/index.php/hu/1-szazalek

Bankszámlaszám:

10402197-50526775-90801005

Távolmaradási igazolás

Letöltése: Igazolás

Bejelentkezés

 

Szeretettel várunk jelentkező gyerekeket mind az óvodába, az iskolába és a gimnáziumba is.

Jelentkezési ügyintézés személyesen a titkárságon lehetséges, vagy pedig a jelentkezési lap kitöltésével és elküldésével:

titkarsag kukac fotiwaldorf pont hu címre.

 

Jelentkezési lapok letöltése: Óvoda 1. osztály2-8. osztálygimnázium

Tetejére